Minggu, 13 Agustus 2017

WASPADALAH…!!! INILAH EFEK SAMPING BEHEL GIGI TOLONG SEBARKAN ARTIKEL INI SECEPATNYA SEBELUM TERLAMBAT… SEMOGA BERMANFAAT …

Ingin terlihat modis dan lebih rupawan adalah hak semua orang. Tapi janganlah meremehkan efek samping yang mungkin terjadi. Penggunaan behel kerapkali jadikan sebagai alternatif untuk merapikan  gigi tetapi tahukah anda kalau dengan penggunan behel itu boleh menyebabkan beberapa hal fatal pada gigi anda.


Banyak dari remaja menggunakan behel atau kawat gigi terdorong atas basic pemodenan. Memakai behel memanglah ada faedahnya untuk yang mempunyai keadaan gigi tak sihat, tetapi apabila gigi anda masih tetap dalam keadaan normal-normal saja, jadi baiknya anda jauhi penggunaan benda itu bila tidak mau seperti gambar di atas.

Pada Dasarnya Bahaya Behel boleh terjadi jika pemasangan kawat gigi ditangani oleh selain doktor. Pada masa ini fungsi behel bukan hanya untuk merapihkan struktur gigi, tapi juga digunakan untuk gaya hidup. Menurut Ketua Umum Pengurus Besar Persatuan Doktor Gigi Indonesia (PB PDIGI) Drg Zaura Rini Angreini, MDS menyatakan bahawa pemakaian behel boleh mengakibatkan kesan sampingan bagi penggunanya jika yang memasang kawat gigi kurang mempunyai kepakaran.

Banyak orang mempercayakan pemasangan gigi kepada tukang gigi jalanan yang mana tukang gigi ini tidak mendapat izin dari Persatuan Doktor Gigi (PDGI). Padahal ada kesan negatif jika kita memasang behel gigi disembarang tempat. Bahaya memakai behel sembarangan akan lebih berisiko manakala pemasangan kawat gigi diamanahkan kepada orang yang tidak atau kurang mmiliki ilmu perubatan gigi. Apa kesan sampingan menggunakan behel gigi sembarangan, berikut penjelasannya.

BAHAYA MEMAKAI BEHEL BAGI KESIHATAN

Kesan negatif behel jika anda memasang behel sembarangan adalah sebagai berikut:

1. KARANG GIGI

Karang gigi boleh muncul akibat pemakaian behel. Hal ini disebabkan kawasan dibawah dan disekitar kurung logam dan kawat sukar untuk dibersihkan sehingga sisa-sisa makanan yang masih tersisa menyebabkan penumpukan plek. Pengguna kawat gigi logam berisiko tinggi mengalami kerosakan gigi dan gusi. Untuk itu gunakan berus gigi khas jika anda memakai behel.

2. ALERGI

Behel logam mengandungi logam seperti tembaga, nikel, dan kromium. Dianggarkan 30 peratus pesakit ortodontik mempunyai alergi terhadap logam yang boleh menimbulkan rasa sakit dan telinga tersumbat. Bahkan ada kemungkinnan pesakit yang tidak mempunyai sejarah alahan boleh menjadi alergi selepas memasang behel. Berita gembiranya, kesan negatif tembaga, nikel, dan kromium pada umumnya ringan dan mudah diatasi dengan menukar bahan logam yang digunakan dalam behel.

3. PENYAKIT MENULAR SEKSUAL (PMS)

Bahaya penyakit menular seksual tentu sangat mengerikan bagi seseorang. Apa penyebab PMS dalam pemasanga kawat gigi? Nah, kerana kawat logam yang dipasang pada gigi anda bertembung maka akan timbul luka kecil pada bibir serta bahagian dalam pada pipi. Apabila anda terlibat aktiviti oral atau berciuman, maka luka yang ada pada mulut akan menjadi pintu masuk penyakit seperti HIV dan Hepatitis.

4. MASALAH PENCERNAAN

Bahan kawat behel berkualiti rendah dikhuatiri mempunyai material berbahaya bagi kesihatan. Bilamana material tersebut bertindak balas dengan air liur maka reaksi daripada material tersebut akan menimbulkan masalah gangguan pencernaan.
Agar terhindar dari bahaya memakai behel (kawat gigi), maka percayakan pemasangan behel pada doktor gigi berpengalaman yang kompeten di bidangnya. Memakai kawat gigi sembarangan di jalan akan menimbulkan bahaya yang justeru kos nya melebihi kos pemasangan behel (kawat gigi) di doktor. Jika anda ingin mendapatkan bayaran pemasangan behel murah maka manfaatkan insurans BPJS anda. Semoga info kesihatan ini bermanfaat.

Semoga bermanfaat dan menjadi peringatan bagi kita semuanya.


Sumber: https://apacerita.my

Tidak ada komentar:

Posting Komentar